Leestips

voor thuis

Hoe leren kinderen lezen en hoe kunt u ze daar bij begeleiden?

De Gouden Griffel besteedt heel veel aandacht aan het leren lezen en leesplezier. Lezen is heel belangrijk voor de ontwikkeling van uw kind. Voor alles wat uw kind in de loop van de tijd gaat leren moet hij/zij vlot kunnen lezen en de tekst kunnen begrijpen. Daarom zetten wij extra tijd, materialen, begeleiding en activiteiten in bij ons op school om lezen en leesplezier te ontwikkelen.  Wij zijn dus iedere dag bezig met lezen.

Samen thuis lezen  vinden kinderen leuk. Het bevordert het leesplezier en de kinderen krijgen het gevoel dat u betrokken bent bij hun leerproces. Door aan uw kind te laten zien dat ook u lezen belangrijk vindt, kunt u uw kind aanmoedigen en ondersteunen. Hoe regel je het thuis om regelmatig samen te lezen, te zorgen dat het leuk blijft en niet altijd op de zelfde manier hoeft te doen.

U kan uw kind(eren) altijd helpen bij het lezen. Wat u kunt doen is afhankelijk van de leeftijd van uw kind. Daarom hebben wij hieronder het leren lezen verdeeld in leeftijdsgroepen namelijk kleuters, 5 tot en met 7 jaar en 8 tot en met 12 jaar.

Hoe lees ik voor?

Hieronder staan een aantal tips:

  1. Lees op een vast moment van de dag voor, bijvoorbeeld voor het slapen gaan. Lees ongeveer 10 minuten per dag voor. Het is niet erg als u is een keer overslaat, maar laat het geen gewoonte worden.
  2. Kijk af en toe samen met uw kind(eren) televisie en praat erover.
  3. Lees samen een kindertijdschrift of weekkrant voor de jeugd, bijvoorbeeld Kidsweek Junior in de klas. Praat met elkaar over wat u samen gelezen hebt, bijvoorbeeld tijdens het eten.
  4. Vraag het liefst elke dag wat u kind(eren) op school heeft/hebben gedaan.
  5. Lees voor op een gezellige knusse plek in het huis. Laat uw kind zelf het (prenten)boek pakken.
  6. Als u samen aan het lezen bent mogen jullie niet gestoord worden.
  7. Gebruik lezen ook tijdens het boodschappen doen (een boodschappenlijstje maken (dit kan geschreven of getekend zijn)), koken (recepten lezen of ingrediënten) en dergelijke.
  8. Maak briefjes voor uw kind met kleine boodschappen erop en leg/plak ze op verschillende plekken. Hiervoor hoeft uw kind niet te kunnen lezen. Als uw kind niet kan lezen komt zij/hij vanzelf naar u toe en kunt u het voorlezen.
  9. Vanaf dat een kind een paar maanden oud is kun je al voorlezen. Ze kunnen dan naar de plaatjes kijken, luisteren naar uw stem en wijzen naar de plaatjes die ze zien.
  10. Als u meer kinderen heeft, probeer dan zoveel mogelijk apart aan uw kinderen voor te lezen
  11. Vraag soms ook eens iemand vanuit uw omgeving of ze willen voorlezen, bijvoorbeeld opa, oma, een ouder kind of buurkinderen.
  12. Zorg dat het voorlezen altijd iets gezelligs heeft.
  13. Een goed prentenboek mag je best vaker voorlezen. Uw kind vindt dat absoluut niet erg. Soms denkt u  “alweer” een kind heeft dat gevoel niet.
  14. Praat af en toe tijdens een gewone situatie over een verhaal wat u regelmatig heeft voorgelezen.
  15. Gebruik versjes voor het eten, aankleden en naar bed gaan. (zie groep 1 en 2).
  16. Bezoek regelmatig samen de bibliotheek.
  17. Als u zelf ook af en toe leest motiveert dit uw kind ook om te gaan lezen.
  18. Abonneer uw kind(eren) op een tijdschrift.
  19. Maak samen een boek. Maak een mooie kaft  met een titel, verzin zelf een verhaaltje en geef de bladzijdes een nummer. U kunt het eventueel zo maken dat er af en toe nog een bladzijde aan toe gevoegd kan worden. Eventueel kunt u er foto’s of plaatjes uit tijdschriften bij plakken.
  20. Geef uw kind als dat mogelijk is af en toe een boek cadeau.  Er zijn veel leuke boekjes voor weinig geld.

maak lezen leuk!

Voorlezen per leeftijdsgroep

Kleuters:

In groep 1 en 2 beginnen de leerkrachten al met de voorbereidingen op het leren lezen in groep 3. Door prentenboeken, taalspelletjes, kringgesprekken, rijmen krijgt uw kind al een basis om te gaan leren lezen. Spelenderwijs komt uw kind in aanraking met letters en boeken. Aan het eind van groep 2 moet uw kind 15 letters kunnen benoemen en aanwijzen.

Als u thuis leest laat dit ook zien aan uw kind, bijvoorbeeld bij het maken en lezen van een boodschappen briefje of recept. U kunt hier ook uw kind bij betrekken.

Wijs woorden of letters aan:

Als u voorleest laat dan uw kind meekijken en wijs af en toe een woord of letter aan (“kijk daar staat een letter van jouw naam!”).

Spelletjes:

Speel af en toe een spelletje met uw kind. Spelletjes zijn goed voor de ontwikkeling en bevordert de taal en het lezen. Enkele voorbeelden zijn: puzzels, rijmpjes, liedjes of raadspelletjes. Achter de link spelletjes staan enkele voorbeelden.

Geef uw kind eigen schrijfspullen:

Stimuleer het schrijven van letters en woordjes, zoals bijvoorbeeld zijn/haar eigen naam, papa, mama of een naam van een broer of zus. In het begin schrijft u eerst het woord en laat het dan naschrijven.

Uitspraak van de letters:

Spreek de letters niet uit zoals in het alfabet, maar zoals ze klinken. Voor het leren lezen is het belangrijk dat u de letters op de juiste manier uitspreekt.

Kinderen van 5 tot en met 7 jaar:

In groep 3 leert uw kind lezen. Eerst beginnen ze met het leren van losse letters en proberen ze woorden te maken van de letters die ze al geleerd hebben. Ze lezen eerst de losse letters en door ze aan elkaar te plakken lezen ze het hele woord. Aan het eind van groep 3 moet uw kind E3 beheersing hebben.

Doe veel spelletjes en activiteiten met uw kind.  Oefen thuis met de letters die uw kind op school heeft geleerd. Bij de groepen twee kun je in de klas zien aan welke letter ze werken of u vraagt dit aan de leerkracht. Thuis kunt u allerlei spelletjes rondom de geleerde letter doen. Hieronder staan enkele voorbeelden:

  • Kijk in reclamefolders, kranten, tijdschriften, enz. en zoek naar letters die uw kind al geleerd heeft. Met een balpen of een stift kunt u deze omcirkelen.
  • Speel met de geleerde letter het spelletje ‘ik zie, ik zie, wat jij niet ziet en het begint met de letter….’.

  • Laat uw kind woorden maken op de computer of op een blaadje met de letters die hij/zij al geleerd heeft. In groep 3 leren ze de letters als schrijfletter en op de computer staan ze als hoofdletter, daarvoor kunt u eventueel de schrijfletter op de toetsen van de computer met stickers plakken. Vraag aan de leerkracht wat de juiste schrijfwijze is van de letters.

  • Maak een eigen boekje. Elke keer als uw zoon of dochter een letter heeft geleerd mag hij een hele bladzijde vullen met tekeningetjes, plaatjes of schrijven van woorden waar die letter in voorkomt.

  • Maak samen met uw kind lijstjes, bijvoorbeeld een boodschappenlijstje, een verlanglijstje voor een verjaardag of Sinterklaas. Laat uw kind zoveel mogelijk letters van de woorden zelf opschrijven. Met een boodschappenbriefje kunt u ook samen boodschappen doen en uw kind mag de boodschappen die nodig zijn oplezen.

  • Schrijf af en toe naar iemand een kaartje of een brief. Het geeft niet als u moet helpen bij de woorden die moeilijk zijn of bij de letters die ze nog niet hebben geleerd.

  • Spreek de letters niet uit zoals in het alfabet, maar zoals ze klinken. Voor het leren lezen is het belangrijk dat u de letters op de juiste manier uitspreekt. Hieronder staan enkele voorbeelden hoe u ze uit moet spreken. Als u het moeilijk vindt of niet weet of u het op de juiste manier uitspreekt kunt u altijd aan de leerkracht van uw kind om de juiste uitspraak vragen.

Kinderboekenweek oktober

Ook dit jaar vieren we in oktober weer de Kinderboekenweek! Tijdens deze ‘week’ is het tien dagen lang feest in het teken van het kinderboek. Door het hele land zijn activiteiten, o.a. op scholen, bij bibliotheken en in boekhandels.

Hoe kunnen we u helpen?

Laat het ons weten!