De Gouden Griffel is een Literaire basisschool. Wij stimuleren onze leerlingen om geoefende en gemotiveerde lezers te zijn, dit niet alleen omdat het je leesvaardig maakt, maar het helpt je juist om je blik te verruimen in de wereld.
Literair is veel breder dan lezen alleen. We willen de leerlingen van de Gouden Griffel juist op het gebied van taal betekenisvolle kennis en vaardigheden leren, zodat leerlingen steeds een stap verder komen in hun eigen ontwikkeling. Weten en doen gaat over vaardigheden die we in de 21 e eeuw nodig hebben, zoals samenwerken, creatief denken en zelfsturend kunnen zijn.
Aan de hand van een raamleerplan werken we aan een doorgaande lijn van groep 1 t/m 8 . In het raamleerplan zijn de reguliere taallessen en extra activiteiten gekoppeld aan de doelen, waardoor de leerlingen zowel mondeling als schriftelijk werken aan: presentatie, receptief, onderzoekend, creërend, reflecterend en presenteren van taal.
Door verschillende onderzoeken naar de effectiviteit van taalonderwijs zijn wij erachter gekomen dat we één bepaalde formule wel erg belangrijk vonden en waarvan wij overtuigd zijn dat het onze leerlingen naar een hoger taalbegrip brengt. De formule is hieronder te vinden, hiernaast in de blokken vind u de uitleg hoe wij deze formule terug willen zien komen in onze eigen lessen, maar ook tijdens de dag programmering.
LB= DV x ETB x LMH x TK x AD
LB = leesbegrip
DV = decoderen en vloeiendheid
ETB = ervarings-en taalbasis
LMH = leesmotivatie en hoeveelheid tekst
TK = tekstkwaliteit
AD = actief denken
Soorten boeken die belangrijk zijn: prentenboeken, voorleesboeken, zelfleesboeken, alfabetboeken, zoekboeken, kartonboeken, informatieve boeken. In de boeken moeten rijke teksten bevatten, dus met lange zinnen en bijvoorbeeld voegwoorden. Daarnaast lezen de leerlingen minimaal 25 boeken per jaar. Bij de lessen van creatief schrijven maken de leerlingen kennis met verschillende soorten teksten en tekstgenres. Zie ook de checklist rijke teksten in map theoretische onderbouwing (Gobyn. S., et al. (2019).
Tijdens de LOL-lessen worden diverse soorten teksten en boeken zelfstandig in stilte of samen en hardop gelezen. Maar ook wordt ingezet op het zelf schrijven van bijvoorbeeld een tekst bij een plaatje of voorwerp. Een verhalende tekst schrijven aan de hand van het wie-wat-waar-model, of bijvoorbeeld door het schrijven van een gedicht of brief.
Door te praten over teksten stimuleer je het hogere orde denken (taxonomie van Bloom). Dit gebeurt ook tijdens de lessen LOL en creatief schrijven.
.
(rijke taalomgeving, spreken, luisteren, voorlezen, lezen, aanpak van close reading, lezen voor een doel, lezen authentieke teksten met een rijk taalgebruik, hoeken bij de kleuters)
Tijdens de LOL-lessen wordt klassikaal een boek gelezen, waarbij leerlingen ook opdrachten alleen of gezamenlijk maken.
Op de Gouden Griffel werken we met een uitgebreid lesprogramma. Naast de reguliere lessen zoals taal en rekenen bieden wij een uitgebreid programma aan onze leerlingen waarmee ze hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. In ons uitgebreide lesprogramma zoeken we actieve verbreding en samenwerking tussen de leerkrachten en vakdocenten. Dit schooljaar is die samenwerking tussen de vakdocenten al gestart. De vakdocenten voor LOL, Creatief schrijven en Techniek/Handvaardigheid werken samen aan projecten. Zo werken ze momenteel hun eigen vakgebied aan een specifiek boek.
Het boek ‘De kleine prins’ wordt gelezen in groep 7:
Wij willen taal en cultuur uitstralen in de wijk. Door middel van gedichten op stoeptegels en op het gebouw willen we een Literaire straat ontwikkelen. Een gebouw naast onze school met winkels en 55+woningen heeft al een gedicht op de voorkant van het gebouw. Wij hebben een zwerfboekenkastje (waar veel gebruik van gemaakt wordt) aan de schoolmuur vast en verderop in de straat is nog een kastje te vinden. Hoe meer partijen betrokken worden bij onze activiteiten binnen en buiten de school hoe groter de wereld en de verrijking van taal is bij onze leerlingen.
De docent creatief schrijven werkt samen met de leerkrachten en de andere vakdocenten aan de hand van het raamleerplan op een creatieve verrijkende manier aan de SLO doelen. De creatief schrijven docent kan juist door zijn expertise de lessen op een hele eigen wijze invullen. Dit kan door gebruik te maken van theater, creatief met taal of van disciplines buiten de school.
De techniek/handvaardigheidsdocent geeft technieklessen aan kinderen en jongeren. Ze laat kinderen experimenteren met nieuwe technologieën en fantaseren over maatschappelijke toepassingen hiervan. De leerlingen leren denken in toepassingen, waardoor technische componenten zoals verf, papier en een schaar onderdeel worden van een creatieproces.
Denk hierbij aan een interactieve poster. Door zelf geleidende verf te maken met grafiet, een poster te schilderen en vervolgens geluid te programmeren met een computer, krijgt jouw papieren creatie een extra laag. Technologie is geen doel, het is een middel. Het is maakbaar en vooral menselijk.
Bij Club1908 ligt de nadruk op het leren van zogenoemde 21ste-eeuwse vaardigheden. Vaardigheden die nog weinig aan bod komen in het onderwijs, maar die wél ontzettend belangrijk zijn voor de banen van de toekomst. Banen waarvan we nu nog niet eens het bestaan weten, met name in de techniek en de ICT.
Met de #KrachtvanFeyenoord willen we kinderen klaarmaken voor de toekomst. Daarom krijgen ze bij Club1908 lessen in STEM, wat staat voor: science, technology, engineering en mathematics. De leerlingen gaan aan de slag met speciaal ontworpen en op maat gemaakte programma’s op bijvoorbeeld het gebied van coderen. Ze leren onder meer ICT-vaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en worden meer en meer mediawijs.
Tijdens deze lessen wordt vanaf groep 1 ingezet op het leesplezier. Elke week wordt een prentenboek besproken en is er na het lezen en bespreken van dit boek een creatieve activiteit.
Tijdens deze lessen wordt vanaf groep 5 ingezet op het diepere lezen a.d.h.v. de aanpak van close reading. We hebben op school al veel titels waarvan we 30 exemplaren hebben. Deze boeken worden in de klas ingezet tijdens deze lessen. Van vakantie tot vakantie staat een titel centraal. Leerlingen lezen gezamenlijk in de klas, beantwoorden individueel of gezamenlijk vragen over de tekst en krijgen ook wel de opdracht om bepaalde hoofdstukken uit het boek thuis te lezen en de drie belangrijkste zinnen op te schrijven. Er wordt hierdoor ingezet op het diepere tekstbegrip.
Tijdens deze lessen wordt vanaf groep 1ingezet op het speels leren van woordjes d.m.v. liedjes zingen en spelletjes doen.
Deze lessen worden vanaf groep 5 middels de methode ‘Groove me’ gegeven. Aan de hand van een bekend lied worden Engelse woorden en zinnen aangeboden. De leerlingen maken hier kennis mee d.m.v. diverse werkvormen. Ze leren niet alleen de uitspraak, maar ook het lezen van teksten en het voeren van korte gesprekjes.
Aan de hand van samenleesboeken en informatieve teksten doorlopen we de geschiedenis. Per boek is een compleet lespakket ontwikkeld waar alle facetten per tijdvak worden behandeld.
Groep 3: prentenboeken tijdvak 1 t/m 5
Groep 4: prentenboeken tijdvak 6 t/m 10
Groep 5:
Groep 6:
Leerlingen uit de groepen 6 tot en met 8 komen hiervoor in aanmerking. De leerlingen werken op een interactieve manier aan vaardigheden als doorzetten, voor zichzelf opkomen, zichzelf presenteren en samenwerken: vaardigheden die topsporters ook moeten beheersen om wekelijks tot een topprestatie te komen. Topsporters komen hier tijdens de bijeenkomsten graag over vertellen en worden betrokken bij de bijeenkomsten om een goed voorbeeld te geven aan de leerlingen (rolmodelfunctie). Deelnemers krijgen ook een kijkje achter de schermen bij het Topsportcentrum. Verder wordt er in en om het Topsportcentrum gewerkt met taal- en rekenopdrachten. Tijdens die opdrachten komen deelnemers op plaatsen die voor anderen gesloten blijven.
Het innovatieve programma, de intensieve begeleiding, de succeservaringen en de bijzondere omgeving van het Topsportcentrum zorgen voor een betere motivatie, samenwerking en voor meer zelfvertrouwen. Ze geven kinderen het gevoel dat ze ertoe doen.
Ook burgerschap wordt middels boeken ingezet op school. Bijvoorbeeld wordt in de bovenbouw het boek ‘de Zweetvoetenman’ gelezen en aan de hand van de korte hoofdstukken wordt besproken wat de mening van de leerlingen is, waardoor een veilige discussie kan ontstaan. En zo wordt in de onderbouw aan de hand van de thema’s en projecten van Kleuteruniversiteit gewerkt aan projecten waarbij leerlingen werken aan de doelen van burgerschap.
Tijdens de lessen schaken krijgen de leerlingen vanaf groep 3 les in wat schaken is, welke schaakstukken, zetten en tactieken er zijn. Daarnaast oefenen ze zo om vooruit te denken en hun inzicht. Ook worden elk schooljaar leerlingen geselecteerd die mee mogen doen aan schaakwedstrijden.