De zorgstructuur op De Gouden Griffel is gebaseerd op handelingsgericht en planmatig werken waarin rekening wordt gehouden met de onderwijsbehoefte van de leerling.
De leerkracht is verantwoordelijk voor de te bieden zorg aan een leerling. Daarvoor is ondersteuning mogelijk door de Intern Begeleider en door externen (Ambulante Begeleider, Schoolarts, Schoolmaatschappelijk werk). De leerkracht heeft het contact met de ouders en is voor ouders het aanspreekpunt binnen de school.
De Intern Begeleider (IB-er) is er als ondersteuning voor de leerkracht in het bieden van hulp aan leerlingen. De IB-er bewaakt de leerlingenzorg en begeleidt leerkrachten (d.m.v. gesprekken) in het onderwijsproces zodat gewenste hulp ook aan leerlingen geboden kan worden.
De IB-er is een vraagbaak voor praktische hulp. Daarnaast wordt ook hulp geboden bij toetsen, analyseren, diagnosticeren en het opstellen van handelingsplannen.
Externe contacten (met bijv. Orthopedagoog, Ambulante Begeleiding, Logopedist) verlopen na overleg met de IB-er.
De IB-er beslist in overleg met de groepsleerkracht, welke kinderen er extra hulp in de klas nodig hebben. Voordat de leerling extra hulp krijgt heeft de leerkracht de ouders hiervan op de hoogte gebracht.
Wat kan en mag u verwachten van school als het gaat om de ondersteuning van uw kind? In de Nederlandse wetgeving zijn een aantal zaken vastgesteld, dit kunt u terug vinden onder het kopje PPO. Welke ondersteuning wij exact bieden kunt u terug vinden in ons schoolondersteuningsprofiel. Daarnaast werken we samen met een aantal instanties om onze leerlingen en ouders/ verzorgers, waar nodig, de juiste hulp en ondersteuning te bieden. Onderstaand vindt u hier meer informatie over.
Passend Onderwijs Per 1 augustus 2014 is de zorgplicht ingevoerd. Dit betekent dat het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs (PPO) Rotterdam verantwoordelijk is voor het realiseren van passend onderwijs voor alle (basisschool-) kinderen in de regio Rotterdam. In Rotterdam is dit PPO Rotterdam.
Iedere school is wettelijk verplicht om een schoolondersteuningsprofiel te maken. Dit profiel beschrijft welke onderwijsondersteuning de school wel en niet kan bieden. Als ouder(s)/verzorger(s) vermoeden dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft, kunnen ze via het ondersteuningsprofiel alvast een beeld krijgen van wat een school kan bieden. Het uitgebreide schoolondersteuningsprofiel is in te zien op de website van de school en ligt ter inzage bij de directie van de school. De Gouden Griffel voldoet aan het aanbieden van de basisondersteuning, zoals die geboden moet worden op scholen voor Primair Onderwijs in Rotterdam.
Met de inwerkingtreding van de wetswijziging Passend Onderwijs sinds 1 augustus 2014 kan ook een beroep worden gedaan op de onderwijsconsulent wanneer er sprake is van plaatsingsproblematiek van een (leerplichtige) leerling met extra ondersteuningsbehoefte in primair of voortgezet onderwijs of wanneer ouder(s)/verzorger(s) en/of school problemen ervaren met betrekking tot het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief (OPP).
Aan de school is de contactpersoon Dieuwertje Visse verbonden. Het CJG is dé plek waar ouders, verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen met vragen over gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging. Als u het nodig vindt, biedt het CJG u en uw kind (van 9 maanden tot 18 jaar) ook advies en ondersteuning. Er werken jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, doktersassistenten, pedagogen en andere deskundigen om samen met u gezond en veilig opvoeden en opgroeien mogelijk te maken. Het centrum van jeugd en gezin nodigt u en uw kind uit. De jeugdverpleegkundige en jeugdarts van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) zien alle kinderen op school of op het CJG. Bijvoorbeeld tijdens een gesprek in groep 2 en 7, of als uw kind een prik krijgt. Ga voor meer informatie over het CJG, privacy of voor opvoedinformatie naar de website.
Aan de school is de Maatschappelijk Werkster (SMW) Leila Sakkali verbonden. Tweemaal per week is zijn op school aanwezig. Wat kan zij voor u betekenen? De meeste kinderen groeien gewoon op maar soms zijn er vragen of zorgen over de opvoeding van uw kind(eren) thuis en/of op school. U kunt hierbij denken aan druk gedrag, niet luisteren, de gevolgen van echtscheiding, een sterfgeval in de familie of vriendenkring, moeilijk contact maken met leeftijdgenoten, pesten, geen zin om naar school te gaan of bijvoorbeeld slecht slapen. Vaak kan het helpen om er met iemand over te praten. De schoolmaatschappelijk werker wil ouder(s) /verzorger(s) graag hierbij hulp bieden.
De Rotterdamse Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling is een stappenplan voor professionals en instellingen bij (vermoedens van) huiselijk geweld en kindermishandeling. De school is verplicht volgens deze code te handelen. Het stappenplan biedt ondersteuning aan professionals door duidelijk te maken wat er van hen wordt verwacht. Dat is niet alleen belangrijk voor de professional zelf, maar draagt ook bij aan effectieve hulp aan slachtoffer en pleger. Voor wie is de meldcode bedoeld? De meldcode richt zich op alle professionals en instellingen die in de regio Rotterdam onderwijs, opvang, hulp, zorg of ondersteuning bieden. Dat kunnen docenten en maatschappelijk werkers zijn, maar ook artsen, (psychiatrisch) verpleegkundigen en medewerkers in de (kinder)opvang.
De afkorting SISA staat voor Stedelijk Instrument Sluitende Aanpak. Stichting BOOR heeft zich hierbij aangesloten. Als Openbare school is onze school dus ook aangesloten. Het SISA-signaleringssysteem zorgt er voor dat jongeren in Rotterdam die hulp nodig hebben worden geregistreerd in een computersysteem. Als meerdere hulpverleners van verschillende instanties met één kind bezig zijn worden de hulpverleners daarvan op de hoogte gesteld. Dan kan de hulpverlening goed op elkaar afgestemd worden. Meer informatie kunt u vinden op de website van SISA.
Naast de samenwerkingsverbanden en de zorgstructuur die wij op school bieden, werken we volgens een aantal vaste protocollen. Deze protocollen kunt u hieronder raadplegen.
beschikbaar bij directie
Sociaal-emotionele ontwikkeling
De Gouden Griffel werkt voor de sociaal-
emotionele ontwikkeling volgens het Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS). De manier van werken volgens dit programma is schoolbreed en sluit qua interventies aan bij leerlingen die zich gunstig ontwikkelen en bij risicoleerlingen. Doordat SWPBS ‘op maat’ wordt gemaakt, waarbij deels gedifferentieerd kan worden naar groep of bouw, sluit de aanpak goed aan bij de ontwikkelingsfase waarin de leerlingen zich bevinden. SWPBS richt zich actief op het trainen van vaardigheden van zowel leerlingen als leraren; een belangrijk criterium waaraan schoolprogramma’s moeten voldoen om succesvol te zijn.
Waaraan kunt u merken dat wij volgens deze
methode werken?
Er hangen gedragsverwachtingen op alle plekken in en om de school.
Leerlingen krijgen periodiek les in goed
gedrag. Hiervoor bestaat een vaste planning.
Het team van De Gouden Griffel past het
positief bekrachtigen schoolbreed toe.
Het team van De Gouden Griffel hanteert eenduidig consequenties op ongewenst gedrag.
Beschikbaar bij directie
beschikbaar bij directie
Verzuimmelding
Als school ben je verplicht om ongeoorloofd verzuim te melden in het verzuimregister DUO.
De Gouden Griffel moet elk kind dat afwezig of te laat is registreren in het verzuimregister DUO. Deze gegevens worden automatisch doorgestuurd naar de leerplicht van Rotterdam. De leerplicht zal na veel verzuim of ongeoorloofd verzuim automatisch contact opnemen met de ouders. Zorgt u er daarom voor:
Als uw kind ziek is moet u uw kind altijd voor 09:00 uur ziek te melden bij de school. Als wij als school na 09:00 uur zelf moeten bellen staat uw kind als ongeoorloofd afwezig.
Dat uw kind niet te laat komt en vóór 08:20 uur (groep 3 t/m 8) of 08:30 uur (groep 1 en 2) in de klas is. Is dit niet het geval dan melden wij dit ook in DUO en te laat komen wordt gezien als ongeoorloofd verzuim.
Dat u, indien u verlof wilt aanvragen voor uw kind, dit verzoek bijtijds bij de directie indient.
Als uw kind om een medische reden of om een andere reden afwezig is, dit door te geven aan de leerkracht van uw kind.
Te-laat regeling: De school hanteert, op verzoek van leerplicht, een te laat regeling. Bij 3x en 6x keer te laat volgt een waarschuwing, bij 9x te laat neemt de directie contact met u op. Vanaf 12x te laat zijn we verplicht een melding te doen bij leerplicht
Download hier het protocol overgang.
Leerplicht betekent dat kinderen volgens de wet naar school moeten. Vanaf 4 jaar mogen ze naar school en vanaf 5 jaar zijn ze leerplichtig en moeten ze alle dagen op school zijn.
Vanaf 5 jaar zijn de kinderen alleen vrij op de voorgeschreven vrije dagen en in schoolvakanties.
In voorkomende gevallen zult u dus verlof moeten aanvragen. Alleen om medische redenen, bij “gewichtige omstandigheden”, of voor een religieuze feestdag mag de directie van de regels afwijken.
Verlof voor het bezoeken van een huisarts, ziekenhuis, therapeut of tandarts hoeft u alleen mede te delen bij de betrokken leerkracht. De andere verlofaanvragen gaan via de directie.
Gewichtige omstandigheden zijn:
Ernstige ziekte, overlijden of begrafenis/crematie van bloedverwanten of hun partners. Maximaal 4 dagen verlof als het gaat om ouders (eerste graad), 2 dagen voor broers, zussen en grootouders (tweede graad) en 1 dag als het gaat om oom, tante, neef, nicht of overgrootouders (derde graad).
Huwelijk van familie (eerste, tweede en derde graad): bij 12,5-, 25-, 40-, en 50-jarig huwelijksfeest en ambtsjubilea van familie (eerste en tweede graad). Als het feest binnen Rotterdam wordt gehouden krijgt u 1 dag, voor buiten Rotterdam krijgt u 2 dagen verlof.
Verhuizing naar andere gemeente: maximaal 2 dagen verlof.
Verplichte vakantieperiode buiten de schoolvakantie: indien dit door de werkgever van minstens één van de ouders gezien de aard van het bedrijf opgelegd moet worden, kan er maximaal 10 dagen extra verlof worden verkregen, maar dan moet aan de directie van de school wel een verklaring van de werkgever verstrekt worden.
Gezinsuitbreiding: maximaal 1 dag extra verlof.
Voor vakantieverlof buiten de reguliere schoolvakanties kan slechts in uitzonderingsgevallen toestemming gegeven worden. Een verzoek hiervoor dient bij de schooldirectie te worden ingediend. Van alle bovenstaande omstandigheden heeft de directie een bewijs nodig dat bij de aanvraag moet worden toegevoegd. Anders is verlof verstrekken niet mogelijk.
Download hier de Aanvraagformulier-voor-verlof-buiten-de-schoolvakanties-10-dagen-of-minder
We vinden het super dat ouders en verzorgers betrokken zijn bij de school. Als u ideeën heeft of advies wilt geven over schoolzaken, nodigen we u van harte uit om met ons mee te praten! De MR en OR zijn de perfecte plekken om samen te komen en te werken aan een nog betere schoolervaring voor onze kinderen. Dus twijfel niet en kom langs, we horen graag uw inzichten!